1 השקר והצדק

 

תגובות לאירועי היום ניסן תשס"א

 

 

המתנחלים - השקר והצדק

 

"לא ציפינו מדבר כזה שיבוא מצד היהודים" אומר, בראיון טלויזיוני, חייל של משמר הגבול שנפצע באזניו מפיצוץ בלון גז בחברון. גם הוא מאמין לתקשורת. בערב יום שני הם כבר לא היו בטוחים, בתקשורת, שמדובר בפעולת מתנחלים, אך בבוקר זה לא הפריע להם לצווח בודאות כי "המתנחלים" עשו זאת. מחר ישכח עם ישראל, העמוס ממילא לעייפה, את פרטי הענין ומחרתיים הרי תמצא התקשורת אירוע חדש, האשמות חדשות והשמצות חדשות כנגד "המתנחלים"... מתנחלים יקרים, אל תשכחו שכל אלה אינן אלא פעולות הסחה שבאות להסתיר את העובדה שהממשל – החל מהמשטרה, דרך הצבא - וכלה בממשלה – מועל באמונם של אלה המפרנסים אותו. אל תשכחו את כל אלה שבזמן שרוצחים בכם הם אינם שואלים איך לעשות צדק אלא איך למנוע עשיה כלשהי מ"גורמים קיצוניים": אתם. אל תשכחו זאת כי יבוא יום ובו יתנו את הדין כל האשמים והצדק ייעשה עם כולם – מהצלף האכזרי, דרך איש התקשורת הכזבן - ועד למדינאי המועל בתפקידו.

 

גישת התקשורת בפרשת מנרה

 

בפרשת הרצח והשוד של נשקיית מנרה מפרידים אנשי התקשורת באופן מיידי וקבוע בין פשעיו של היהודי ופשעיהם של הערבים הישראלים, שותפיו, בדרך הבאה: את פשעיהם של הערבים הם מכנים "פשע על רקע לאומני" ואת פשעו של היהודי הם מציגים כ"פשע למען בצע כסף". בכך הם מובילים, פעם נוספת, את יהודה איש קריות, כלומר היהודי הנצחי, אל הגומחה הרעיונית המוכנה לו מאז בוא הנצרות לעולם, גומחת הפשיעה האינדבידואלית למען החומר. הערבים, לעומת זאת, על אף שהם אזרחי ישראל, אינם מוקעים על מעשה הפשע ברמה החמורה ביותר, כי האמירה שפשעם נעשה "על יסוד לאומני" צובעת את פשעם בצבע שחור פחות, קולקטיביסטי יותר – וגם נותנת לו את הבהירות של פעולה על יסוד מצפוני ולכן בעלת אופי מוסרי. בכך מושגים על ידי צוררינו שני ערכים שליליים: א. הוקעת היהודי, פעם נוספת, כיצור שכל מהותו רדיפה אחר שלמונים ושוחד. ב. הצגת הערבי כאדם מצפוני ומוסרני בעל ערכים נעלים אשר נקרע בין חובותיו – מחד למשפחתו ולארצו ומאידך לעמו המדוכא... לפיכך: היהודי אינו אלא מרוויחן אנוכי – והערבי, לעומתו, אינו אלא מקריבן חברתי.

 

 

הוסף תגובה


קוד אבטחה
רענן

נתונים נוספים