על אחריות ונאמנות

 

על אחריות ונאמנות

בקשר לאירועים האחרונים בדרום, ובמיוחד לגבי ירי הרקטות נגד ערי ישראל מרצועת עזה, אמר דובר צה"ל, בין היתר, כי "לחמאס אין אחריות ישירה לירי הטילים". זהו מקרה מובהק של טעות פוליטית שבו מצא לנכון נציג ישראל להגן על אויבה. כפי שניתן להבין מהדבר, טעות זו חושפת את רגשי האשמה של ישראל על נחישות תגובתה ביחס למתקפה עליה.

בימים אלה שומעים אנו על ריבוי דעות לגבי האחראים ה"אמיתיים" ליוזמת התקפת הטרור האחרונה נגד ישראל. בין האפשרויות נזכר גם נשיא סוריה, אסד, שתמך ביוזמת המתקפה כדי להסיט ממנו את מיקוד העולם. בהקשר זה התבטאו גורמים בעולם הערבי כי המועצה הצבאית במצרים לא מעוניינת לסייע לנשיא סוריה, אסד, להקל מעליו את הלחץ הבינלאומי בשל רצח אזרחי מדינתו שנעשה לפי הוראותיו. מאידך, העתון המצרי "אל אהרם" אמר כי החמאס ניהל לאחרונה מגעים עם ארגון הג'יהאד האיסלמי כדי להפסיק את הירי נגד ישראל כי "החמאס סבור שאין מה להרוויח מהסלמה עכשווית ביחסים עם ישראל".

די בטעימה קלה זו מקצה הקרחון העצום של ענינים וענינים מנוגדים להם במזרח התיכון כדי לבלבל את האזרח המתבונן מהצד לגבי זהותו של האחראי האמיתי לרצח אזרחי מדינת ישראל המבוצע בימים אלה.

אך הטעות הגדולה ביותר שיכול הישראלי להיכשל בה היא לנסות ולמצוא את "האחראי האמיתי" מבין הסורים, המצרים, אנשי החמאס, הג'יהאד המוסלמי, ועוד ועוד – שהוא הדבר הנמצא ביסוד הצהרתו של דובר צה"ל. הצהרתו זו, הפורקת אחריות מן החמאס – בעיצומה של מלחמתו הרצחנית נגד ישראל, תוך שהוא ממשיך לשלוט ברצועת עזה, להחזיק בגלעד שליט ולשאת באשמה על רצח חבריו ורבים מאזרחי ישראל – מייצגת לא רק את הטפשות הישראלית אשר נפלה למלכודת ההטעייה הערבית, אלא גם חוסר נאמנות מובהק לישראל.

לפיכך שומה על נציגי ישראל – במיוחד אם וכאשר הם מייצגים את הגוף שאמור לשמור על בטחונם של אזרחיה – לראות את כל מתנגדי ישראל כאויביה. ככאלה הם נושאים באחריות מלאה לכל נזקי המלחמה נגדה, בלי קשר למה שהם עושים בפועל.

גם אם כל מה שעושים אויבים אלה הוא "רק" כתיבת מאמר תמיכה בפעולה נגד ישראל הופך אותם הדבר לשותפים לפשע – וקל וחומר שהדבר נכון לגבי כל החלשת כוחה של ישראל להגן על אזרחיה.

מבחינה זו, גם אם נכון הדבר שלא איש חמאס הוא שלחץ על ההדק ששיגר את הטיל הרצחני לבאר שבע במוצ"ש, אין הדבר גורע כהוא זה מאחריותו של כל מי שמחזק את מעמד הארגון הזה, הפוגע בישראל מזה שנים, אשר השתלט על הרצועה והכריז על עצמו כמי שמנהל אותה.

את ההקשר הזה צריך דובר צה"ל לזכור לפני שהוא מוצא לנכון להקל באחריותו של אויבה המר הזה של ישראל ולמעשה גם לשתף עימו בכך פעולה. שומה עלינו לזכור, בהקשר של המצב המסובך בלאו הכי, כי גם אם ניתן למצוא במקרה של הקשר בין החמאס וירי הרקטות נסיבות מקלות, יהיה תפקיד ההצהרה עליהן נתון בידי הסנגוריה בעת המשפט שעל ישראל ליזום נגד החמאס – ואין זה מתפקידו של דובר צה"ל להיות סניגור לטרור.

נתונים נוספים