הנקודה המוסרית בהפרטה

 

לכ'

מר בנימין נתניהו 26 ביוני 1996

 

הנידון: הנקודה המוסרית בהפרטה

כאדם הדוגל בחופש פוליטי בכלל ובזכויות האדם בפרט ברצוני לברך אותך על החלטתך / גישתך בענין הפרטת החברות הממשלתיות.

מאז נאומך הראשון לאחר הבחירות נשמעים בציבור דברים בעד ונגד ענין ההפרטה . לדאבוני, קולות ה"נגד" הם רבים וחזקים יותר מקולות ה"בעד" שהם חלשים ומתנצלים.

מאז שהעלית את הנושא אני עוקב אחריו בדריכות ובוחן כל הצהרה תקשרתית שנוגעת לענין. ברצוני לציין שאני שמח לראות שעמדתך בענין נשמעת יציבה, עקבית ויסודית.

עם זאת, דבר אחד היה חסר לי בכל הקולות שנשמעו בעד ההפרטה: הטיעון המרכזי והעיקרי שנשמע כדי להגן על גישת ההפרטה הוא הטיעון הכלכלי, בנוסח "זה יותר טוב למשק", "זה יותר בריא לכלכלה", וכו'. למרות שטיעון זה הוא נכון כשלעצמו, אין בו די כדי לנצח את ההתקפה המסיבית והפרועה שנפתחה נגד ההפרטה על ידי מחנה השמאל.

מנסיוני, לאחר לימוד ממושך של הנושא במשך שנים ארוכות של התעמקות בשאלות הפילוסופיות שכרוכות בו, על הצידוק היסודי לענין ההפרטה להיות מוסרי, כלומר: לנבוע ישירות מעקרונות הצדק והאמת. לפי הבנתי, כל עוד לא יודגש הצד המוסרי של ההפרטה - המאבק נועד לכשלון.

כדי להמחיש זאת על דרך ההשוואה אפשר להגיד שהתקוממות ה"אינתיפאדה" ניצחה את ישראל לא בגלל הכוח האלים שהחזיקה בו אלא בשל כך שנתמכה בענין המוסרי והוצגה כלפי חוץ כמאבק על ענין מוסרי. בעימות הנודע שבו ניצח הילד האוחז באבן את החייל, נתפש הילד כלוחם למען החופש. מאידך, החייל שעמד מולו, לאחר שפורק מנשקו הרעיוני ע"י ממשלה רופסת ומפתח פעולה מלא סתירות פנימיות, נתפש ככובש אכזרי. בהצגה כזו של הדברים הניצחון מובטח מראש ללוחם החופש, בלי שום חשיבות לחולשתו הפיסית (ואולי דוקא בשל ערכה המוסרי של חולשה זאת בעולם שרובו הגדול מציית לערכי מוסר נוצריים, אשר לפיהם הקטן והמסכן הוא באופן אוטומטי גם הצודק... ) . במצב כזה לא עזרו כל הרובים, הנשק ומשאבי הידע הטכנולוגי של צה"ל; מסתבר כי לטווח ארוך - ואפשר לראות זאת לאורך כל ההסטוריה - הנשק הטוב ביותר של האדם בכלל ושל כל חברה אנושית בפרט הוא ההצדקה המוסרית.

על כן נראה לי שעליך לתמוך את נושא ההפרטה - כמו נושאים חיוביים אחרים שמדיניותך דוגלת בהם - באמצעות בסיס מוסרי מוצק המוצהר באופן מפורש. לדעתי, אלה הנקודות שמדיניותך בנושא ההפרטה שלך צריכה להצהיר עליהן במפורש:

א.ההפרטה מוצדקת מוסרית וגם כלכלית (בסדר זה).

ב.ההפרטה היא פועל יוצא של שוק חפשי, כלומר: חלק ממערכת שדוגלת ברעיון החופש.

ג.שוק לא חפשי פוגע בזכויות האדם. שוק חפשי מבוסס על זכויות האדם.

ד.ממשלתו של עם חפשי איננה מנהלת את חיי העם אלא משרתת את העם.

ה.חופש = מוסר = צדק = זכויות האדם = זכויות הרכוש.

אני משוכנע שלקיחה בחשבון של הנקודות הללו תקרב אותך - ואותנו, האזרחים, להשגת תכליותינו בצורה הטובה ביותר. זה, אולי, גם המקום להעיר כי הליכה בתלם ערכי החופש וזכויות האדם שביסוד גישת ההפרטה תביא את הסיעה שבראשה אתה עומד קרוב יותר למימוש אמיתי של ערך-היסוד האנושי הנאצל שחרות על דגלה - ערך החירות.

בכבוד רב ובברכה

דוד עובדיה

ערכים

ת.ד. 25156 ת"א 61252

נתונים נוספים