מושג הזכות

 

מושג הזכות

או: התנאי היסודי להסכם של אמת

כל הבעיות הפוליטיות מבוססות על מושג אחד, אשר הבנתו היא התנאי לפתרון כל אחת מהן, מסובכת ככל שתהיה – מושג הזכות. הבנה מלאה של נושא הזכויות מאפשרת לזה אשר מחזיק בה לשלוט באופן מלא במפתח למצבים המורכבים והסבוכים ביותר הקיימים בעולם הפוליטי.

"למי יש את הזכות?" היא השאלה שיש ללמוד לשאול בכל הקשר של בעיה בין בני אדם. התשובה על שאלה זו היא המחזיקה במפתח היסודי לפתרון כל בעיה מסוג זה. לכל אדם יחיד, בכל הקשר, שמורה הזכות לפעול באופן מסויים. ביסודו של דבר, זכות זו איננה ניתנת לו על ידי גורמים אנושיים, כמו מסגרות מדיניות או גופים לאומיים, אלא על ידי הטבע, מה שהוא, בעיקרו של דבר, בגדר זהותו הטבעית. הזכויות ששייכות לאדם הן, לרוב, כאלה שנתאפשר לו להחזיק בהן בהתאמה לזהותו הטבעית.

אך כולנו מכירים בחריגות מעקרון זה, המתרחשות במיוחד כאשר זכויות האדם נפגעות על ידי בני אדם המכריזים על כך שיש בידם זכות הגוברת על זכות נתונה של בעל זכות כי איכשהו הוענקו להן זכויות אלה בתוקף מהות שגברה על זכויות אחרות של בני אדם אחרים.

ואז, כמובן, נצטרך לקבוע איזה צד במאבק שבין זכויות הוא הצודק - הוא המחזיק בזכות שהיא אמיתית ונכונה יותר - מה שיחייב אותנו לחקור אל שרשי הזכויות כדי לחשוף את הצדק.

אמונות טפלות רבות צמחו כעשבים שוטים על חומותיו של מבצר הזכויות; בניגוד לטעויות רבות שאומצו על ידי הטוענים לזכויות לאורך ההסטוריה, שבה לקחו לעצמם אנשים פעמים רבות את הזכות לדכא בני אדם אחרים, קיומה של זכות אינו מרשה פעולה לא מוגבלת בתחום מסוים או לגבי נושא מסוים; לזכויות יש סייגים, המגדירים את חופש הפעולה של בעליה ביחס ישר לטבעה המסוים. זכויות קניניות כמו אלה של חברת מק'דונלד בשטח של מסעדה השייכת לה אינן אומרות שמק'דונלד יכולה לעשות עם האנשים שם כחפצה ללא הגבלה. באותה מידה אין זה נכון שהגדרת זכויות בעלות על שטח מדינה אומרת שאלה שנמצאים באיזור מדוכאים מבחינת זכויותיהם לטובת ממשלתה של מדינה זו. זכויותיהם הטבעיות של בני אדם אינן מתנגשות זו בזו וגם מדינה היכולה להזמין אליה אנשים כדי שיחיו בה דורשת את קיומו של תנאי שהיא מציבה לפניהם והוא כיבוד זכויותיהם של בני אדם אחרים, ובכלל זה בעלי הקנין במקום.

כמושג רחב ומקיף כוללות הזכויות שאלות רבות ומגוונות וביניהן: האם זכויות מורשות? האם ניתן להכחיש זכויות אובייקטיביות? איך רוכשים זכות? האם ניתן להחזיק בזכות ללא עמל? ועוד רבות. כמעט כל חברה בעולם מחזיקה ברעיונות מסויימים לגבי מושג זה וכיום רב הבלבול בנושא זכויות האדם, המוחלף תדיר במושגי זכויות בעלי השליטה בנכסים אלה או אחרים. אך כך או אחרת, זכויות הן הדרך לפתרונות הבעיות הקיימות בין בני האדם עלי אדמות. בהקשר זה זה צריך להיות ברור שזה שאינו מבין את מושג הזכויות ואינו יודע להשתמש בו לא יגיע לעולם לפתרונות בתחום הפוליטי, בין אם מדובר ביחסים בין האדם לחברו ובין אם מדובר ביחסים בין עמים.

מבחינה זו, גם אם מושגים הסכמים בין צדדים מסוכסכים, אלה אינם תמיד הסכמים שיחזיקו מעמד. הדבר תלוי במידה ובה התבססו הסכמים אלה על זכויות מציאותיות, אשר הקנו לצדדים שליטה נאותה בנכסים, כלומר שליטה הנובעת מצדק. מנקודת מבט זו, נדונים כל הסכמים אשר לא לקחו בחשבון זכויות של אמת לכשלון. רק חוזים והסכמים אשר בוססו על זכויות צודקות יהיו כאלה שיחזיקו מעמד לאורך זמן.

נתונים נוספים