סובייקטיביות אובייקטיבית ג

סובייקטיביות אובייקטיבית ג

על ידיעת היחיד האנושי

חוקי הכלכלה כגשר אנושי כלל-עולמי

ביסודה של כל התפתחות תרבותית קיימים יחידים בעלי יכולת גדולה מבחינה ידיעתית; בפועל, תנועתה של תרבות מתקדמת מבוססת על פעולתם של יחידי הסגולה הקיימים בה, שרמתם השכלית עולה בהרבה על רמת הרוב. עובדת קיומם בחברה האנושית של בני אדם שהם בעלי יכולת תבונית גבוהה יותר משל רוב בני האדם בה היתה ידועה לאורך כל ההסטוריה האנושית; ביסודו של כל הישג אנושי גדול – אף אם כדי להגשימו בפועל יש צורך במספר רב של בני אדם – קיימת פעולתו הגאונית של יצרן יחיד, אשר הגה אותו.

בימינו אלה, בעקבות תגליות ארכיאולוגיות, אשר חשפו יצירות ענק המעידות על הישגים רוחניים גאוניים שנוצרו בעולם העתיק, נחשפת היכולת הרוחנית הגדולה של בעלי הסגולה. אך אין די ביחידים כאלה כדי שתוגשם יצירתם במציאות. בכל הזמנים, לצורך הבאת רעיונותיהם לידי מעשה יש צורך בשני גורמי יסוד לפחות: גאוניות יצירתית רוחנית ויכולת ארגון ושליטה גדולים. הראשון נדרש לצורך העלאת רעיונות דגולים של יצירת מהויות כמו אמנות, הגות, טכנולוגיה ואדריכלות – והשני לצורך יישומם של רעיונות מסוג זה, שלצורך הגשמתם ובנייתם נדרש לעתים תיאום בין אלפי פועלים.

גדולה יצירתית מתבססת על פעולת רוחו של האדם היחיד – וזו, כדי להביאה לידי יישום במציאות, נדרשת להקמתה של מערכת יישומית שתוכל להביאה מן הכוח אל הפועל. בין אם הדבר הנוצר הוא פירמידה מצרית או סימפוניה בטהובנית, נדרשים כדי להגשימם במציאות מספר גדול של בני אדם אשר למדו, כל אחד באופן עצמאי, את תפקידו הוא בהמחשה, ביצוע והפעלה של היצירה במציאות. הדמיון בין הבניה המדוקדקת של מניחי האבנים בפירמידות לבין נגני הכינור של התזמורת המנגנת יצירה מורכבת הוא ברור. ההקשר התרבותי שבו מתפתחות התמחויות אלה, אשר מעניקות למוסיקה תפוצה רבה יותר מאשר לפירמידה המצרית, נדרש לבירור מרכיבים נוספים, ברורים פחות.

ההכרח בקיומם של לפחות שני גורמים אלה מעמיד שאלות קשות לפתרון לפני בני זמננו, שכן בצד הקושי השכלי העצום שנתבע על ידי רבים מהישגיהם הטכנולוגיים של תרבויות העבר, שגם בימינו נדירים במספרם הם אלה שעשויים להעלותם בדעתם, קשה לנו לתאר את הדרך שבאמצעותה הצליחו גאוני העבר הללו לתקשר עם בני חברתם, שבחלקם הגדול לא החזיק ביכולת דומה, עד כדי להצליח לבנות את מערכות ההעברה הידיעתיות הנדרשות לצורך יישומם. מכיוון שברור הדבר שהגאונים הגדולים בתחום היצרנות לא הצליחו לשכנע את אלה שאינם ברמתם השכלית בגדולה הטהורה של רעיונותיהם, נותרת בעינה השאלה: איך הם הצליחו לגרום לכך שתתבצע הגשמת רעיונותיהם במציאות?

התשובה לכך טמונה בטבע הכלכלה. חוקיה של הכלכלה האנושית סיפקו את הנדרש לכך שהרעיונות המסובכים ביותר, פרי יכולתם של גדולי גאוני היצירה האנושית, יוכלו להגיע לידי יישום ולידי שימוש בידיהם של שאר בני האנושות, על אף שיכולתם השכלית נמוכה בהרבה.

בחברות האנושיות שהתקיימו לאורך ההסטוריה התקיימו תמיד הבדלים גדולים ביכולתם הידיעתית של בני האדם. בין יחידים החיים באותה חברה רק לעתים נדירות חיו כאלה שהיו באופן בולט בעלי יכולת טובה במיוחד מבחינה לוגית. אך מאידך, בכל חברה אנושית מפותחת התפתח קשר בין בעלי יכולות שונות, שהיה בעל יכולת שדי היה בה כדי לגשר על הבדלים ביכולתם השכלית עד כדי ליצור מבנים מורכבים ומתוחכמים של שיתוף פעולה ביניהם. דוגמה לכך ניתן לתת מימינו אנו, שבהם נדרשים - לצורך בניית מכשירים, תוצרים וכלים מתוחכמים – יכולות שכליות גדולות ביותר, אשר נמצאות ברשותם של בני אדם מעטים ביחס למספר בני האדם בחברה, ועם זאת הם מצליחים למצוא את הדרך להביא את החברה כולה ליהנות מהישגיהם באמצעות בניית מערכת כלכלית-שיווקית שתפעל כגורם מתווך שמגשר בין הפערים ביכולת השכלית של בני החברה.

כתוצאה מקיומה של מערכת מסוג זה מהווה חלק גדול מההיבטים הלוגיסטיים של החברה והכלכלה המודרנית סוג של מרקם שבו משתפים פעולה מרבית בני האדם. אנשים אלה, השונים ביותר זה מזה ביכולתם השכלתנית, מאורגנים בפירמידות יכולת, שבראשן נמצאים בעלי היכולת השכלית הגבוהה ביותר, העוסקים בתכנון ובבנייה של תוצרים ושירותים, ובבסיסן נמצאים שאר בני האדם, הנהנים מהם גם כאשר יכולותיהם השכליות נמוכות ביחס והיכולת הרגילה שבידיהם היא זו של השכל הישר. בהקשר זה יכולים ממציאי ובוני המיכשור והטכנולוגיה המתקדמים ליישם את מחשבותיהם המופשטות לידי כלים סחירים ולהעניק את יכולתם כשירות לידי בני האדם המפעילים אותם בחייהם על יסוד של ידיעה פשוטה ביחס.

מבחינה מעשית, אין מדען העל המתכנן את המוצר המתוחכם של חברות הענק הבונות מחשבים ומטוסים יכול להסביר לאדם הפשוט את נבכי הידע שברשותו, אך על אף שאדם זה הוא אחד מהנוסעים במטוס, אין צורך בהסבר כזה; עובדת קיומן של המערכות ההיררכיות של שיתופי הפעולה בין בעלי היכולת הגדולים מבחינה שכלית לבין בני האדם הפשוטים איננה ניתנת להכחשה. היא פשטה על הארץ באמצעות הכוחות הכלכליים של ההיצע והביקוש וביטלה את הצורך לעריכת הסברים או להצגת טיעונים והוכחות לצורך הצדקת עמדותיהם של בעלי היכולת השכלית הגבוהה.

בזכות היכולת המיוחדת המתבטאת בחוקי ההיצע והביקוש של הכלכלה האנושית הצליחו ההישגים הרוחניים הגדולים של האדם בתחומי הידע השונים להתפשט על פני האדמה, להיתרגם ללשונות הקיימות, להנגיע לכל מקום ישוב אנושי ולמצוא את הדרך להיות ישימים באופן שכל אדם בעל שכל ישר יכול לרכשם ולהביאם אל חייו הפרטיים, מעבר לזמן ולמקום. למעשה קיים היום מצב שבו כל אדם בזמננו יכול להגיע להשגת אמצעים טכנולוגיים המבוססים על הישגיהם הרוחניים של גדולי הגאונים בכל התחומים בפילוסופיה, מדעים ואמנויות – ולהיות מסוגל ליהנות מהם בחייו הפרטיים.

נתונים נוספים