אסתטיקה של בורות מוסרית

;}

אסתטיקה של בורות מוסרית

 

מושגי המוסר היסודיים של האמנות בכלל ושל אמנות הקולנוע בפרט לוקים פעמים רבות בהתבוננות מוטעית בטבע העולם. לעתים קרובות ניתן לצפות בסוג זה של טעויות שעושים אמנים מקצועיים כאשר הם נדרשים לתאר דמויות אנושיות המבטאות ערכים חיוביים או שליליים. במקרים כאלה נחשפים אותות בורותם בבירור – ולא תמיד מדובר ביצירות גרועות דווקא. דוגמה מובהקת לסוג כזה של כשלים ניתן למצוא בתיאור הדמויות המופיע בסדרת ג"יימס בונד.

בסרטי "ג'יימס בונד" יכול הצופה לבחון הרבה הנחות יסוד מקובלות לגבי מוסר וזאת מכיוון שסרטים אלה מציגים עימות ברור יחסית, במונחים של ימינו, בין טוב לרע - לפחות במובן הפוליטי. אך דווקא בשל הפשטות היסודית של מהויות הטוב והרע נכשלים סרטים דוגמת אלה של סדרת בונד בהצגת רוע בלתי סביר לגמרי, בשל טעויות המקובלות בחברתנו לגבי מהות הרוע האנושי, אשר הנפוצות בסרטים אלה.

פעם אחר פעם מוצא ג'יימס בונד את עצמו בסרטיו מתמודד מול פושע בינלאומי, המתואר כאדם יחיד, עשיר ביותר, בעל מנת משכל גבוהה וכישורים יצירתיים ייחודיים. אדם זה מצליח לארגן כוחות, משאבים ואנשים בצורה יעילה ומתואמת להפליא (בעיקר על בסיס פחד ו/או תאוות בצע), ולנהל מערכות אנושיות ענקיות במטרה להרע לאנושות.

מה שיוצרי דמויות אלה נכשלים בו שוב ושוב הוא ההנחה שכל היכולות, המשאבים והכישורים הללו, שטבעי היה שיהיו בידי בני אדם בריאים ולפיכך מנוצלים ליצירה גדולה, שעשויה להועיל לאנושות, מהווים בסרטי בונד יסוד לתכנית שטנית כלשהי, שבאמצעותה עלולים בני אדם חפים מפשע רבים למצוא את מותם.

במובן זה מהווים תיאורי הרוע של סרטי ג'יימס בונד ביטוי להנחה הנוצרית-מערבית הרואה את הרוע כשליט העולם הזה - וגם השראה לשרשרת יצירות שמאדירות את הרוע בשל התאמתו, לכאורה, למציאות. ובנוסף להיותם של האנשים הרעים הללו עשירים בכמויות בלתי נדלות של משאבי העולם, רעיונות ונשים יפות, הם גם מצויידים בערכים רוחניים כמו טעם אמנותי משובח, נאמנות, עוז, דבקות במטרה, שאפתנות, שאיפה למימוש עצמי, לשינוי העולם ועוד – שלמולם אפילו הגיבור, בונד, הוא צל חיוור משהו...

כך, בזמן שבו ברור כי אמנות שלילית מבחינה מוסרית תציג מוסריות הפוכה, כלומר תשבח פושעים ותערער על מעמדם של טובים, גם בסרטים שבהם הגדרת הטוב והרע נכונה באופן יסודי יבוא לידי ביטוי כשל הידיעה לגבי מהות הטוב. הבעייתיות בכלל האמנות השלילית היא בהצגתה תמונת עולם מעוותת אשר אנשים מציגים בה את השקפתם השקרית על המציאות ומשפיעים באמצעותה על השקפתם של אנשים אחרים.

כפי שאופייני הדבר לאמנות שאינה מדגישה את חופש הבחירה האנושי, לעולם לא תמצא בסרט כזה אדם אשר החליט לשנות את דעתו ולהמיר צד - אלא אם כן זהו המקרה הנדיר של הבריון המכונה "מלתעות", שבאחד מסרטי סדרת ג'יימס בונד, מחליט לשוב למוטב ומראה באורח נדיר כי חופש הבחירה יכול לעתים להתבטא דווקא בהתנהגותם של בני אדם פשוטים, אשר אינם מצויידים ביכולת ליהנות מהטוב.

אסתטיקה של בורות מוסרית

מושגי המוסר היסודיים של האמנות בכלל ושל אמנות הקולנוע בפרט לוקים פעמים רבות בהתבוננות מוטעית בטבע העולם. לעתים קרובות ניתן לצפות בסוג זה של טעויות שעושים אמנים מקצועיים כאשר הם נדרשים לתאר דמויות אנושיות המבטאות ערכים חיוביים או שליליים. במקרים כאלה נחשפים אותות בורותם בבירור – ולא תמיד מדובר ביצירות גרועות דווקא. דוגמה מובהקת לסוג כזה של כשלים ניתן למצוא בתיאור הדמויות המופיע בסדרת ג"יימס בונד.

בסרטי "ג'יימס בונד" יכול הצופה לבחון הרבה הנחות יסוד מקובלות לגבי מוסר וזאת מכיוון שסרטים אלה מציגים עימות ברור יחסית, במונחים של ימינו, בין טוב לרע - לפחות במובן הפוליטי. אך דווקא בשל הפשטות היסודית של מהויות הטוב והרע נכשלים סרטים דוגמת אלה של סדרת בונד בהצגת רוע בלתי סביר לגמרי, בשל טעויות המקובלות בחברתנו לגבי מהות הרוע האנושי, אשר הנפוצות בסרטים אלה.

פעם אחר פעם מוצא ג'יימס בונד את עצמו בסרטיו מתמודד מול פושע בינלאומי, המתואר כאדם יחיד, עשיר ביותר, בעל מנת משכל גבוהה וכישורים יצירתיים ייחודיים. אדם זה מצליח לארגן כוחות, משאבים ואנשים בצורה יעילה ומתואמת להפליא (בעיקר על בסיס פחד ו/או תאוות בצע), ולנהל מערכות אנושיות ענקיות במטרה להרע לאנושות.

מה שיוצרי דמויות אלה נכשלים בו שוב ושוב הוא ההנחה שכל היכולות, המשאבים והכישורים הללו, שטבעי היה שיהיו בידי בני אדם בריאים ולפיכך מנוצלים ליצירה גדולה, שעשויה להועיל לאנושות, מהווים בסרטי בונד יסוד לתכנית שטנית כלשהי, שבאמצעותה עלולים בני אדם חפים מפשע רבים למצוא את מותם.

במובן זה מהווים תיאורי הרוע של סרטי ג'יימס בונד ביטוי להנחה הנוצרית-מערבית הרואה את הרוע כשליט העולם הזה - וגם השראה לשרשרת יצירות שמאדירות את הרוע בשל התאמתו, לכאורה, למציאות. ובנוסף להיותם של האנשים הרעים הללו עשירים בכמויות בלתי נדלות של משאבי העולם, רעיונות ונשים יפות, הם גם מצויידים בערכים רוחניים כמו טעם אמנותי משובח, נאמנות, עוז, דבקות במטרה, שאפתנות, שאיפה למימוש עצמי, לשינוי העולם ועוד – שלמולם אפילו הגיבור, בונד, הוא צל חיוור משהו...

כך, בזמן שבו ברור כי אמנות שלילית מבחינה מוסרית תציג מוסריות הפוכה, כלומר תשבח פושעים ותערער על מעמדם של טובים, גם בסרטים שבהם הגדרת הטוב והרע נכונה באופן יסודי יבוא לידי ביטוי כשל הידיעה לגבי מהות הטוב. הבעייתיות בכלל האמנות השלילית היא בהצגתה תמונת עולם מעוותת אשר אנשים מציגים בה את השקפתם השקרית על המציאות ומשפיעים באמצעותה על השקפתם של אנשים אחרים.

כפי שאופייני הדבר לאמנות שאינה מדגישה את חופש הבחירה האנושי, לעולם לא תמצא בסרט כזה אדם אשר החליט לשנות את דעתו ולהמיר צד - אלא אם כן זהו המקרה הנדיר של הבריון המכונה "מלתעות", שבאחד מסרטי סדרת ג'יימס בונד, מחליט לשוב למוטב ומראה באורח נדיר כי חופש הבחירה יכול לעתים להתבטא דווקא בהתנהגותם של בני אדם פשוטים, אשר אינם מצויידים ביכולת ליהנות מהטוב.

נתונים נוספים